Osnove ležajev s poševnim dotikom

Ležaji s poševnim dotikom so bistveni sestavni deli številnih mehanskih sistemov, saj omogočajo visoke hitrosti, natančno pozicioniranje in zanesljivo delovanje. Zasnovani so za prenašanje kombiniranih radialnih in aksialnih obremenitev.

Ključna značilnost radialno aksialnih ležajev je kontaktni kot med notranjo in zunanjo tirnico. Takšni ležaji imajo lahko kroglice ali valjčke, njihova konstrukcijska načela pa vključujejo prednapetje, mazanje in tesnila. Z razumevanjem konstrukcijskih in delovnih načel lahko inženirji izberejo ustrezne ležaje za svoje aplikacije.

V tem izčrpnem vodniku bomo raziskali podrobnosti o ležajih s poševnim dotikom, vključno z njihovo zasnovo, načeli delovanja in uporabo v različnih panogah.

Kupite ležaje v spletni trgovini
Spletna trgovina

Razumevanje radialno aksialnih ležajev s poševnim dotikom

Ležaji s poševnim dotikom so natančni ležaji, zasnovani za prenašanje kombiniranih radialnih in aksialnih obremenitev. Za razliko od radialnih ležajev, ki podpirajo predvsem radialne obremenitve, imajo takšni ležaji tekalne steze s kotnimi kontaktnimi površinami, kar jim omogoča hkratno prenašanje radialnih in aksialnih sil.

Zaradi te zasnove so primerni za aplikacije, kjer se smer obremenitve spreminja ali kjer je treba podpirati aksialne obremenitve.

Kontaktni kot

Ključna značilnost ležajev s poševnim dotikom je kontaktni kot med notranjo in zunanjo tekalno površino. Ta kot določa porazdelitev obremenitve med radialno in aksialno smerjo.

 

 Kontaktni kot ležajev (vir slike: katalog SKF)

Slika 1: Kontaktni kot ležajev (vir slike: katalog SKF)

 

Ležaji s poševnim dotikom se razvrščajo na naslednji način:

Enoredni ležaji s poševnim dotikom

Ti ležaji imajo en sam kontaktni kot in lahko prenašajo aksialne obremenitve le v eni smeri. Kontaktni kot je običajno med 15° in 40°, pri čemer manjši koti zagotavljajo večjo osno nosilnost, večji koti pa večjo radialno nosilnost. 

 

 Enoredni ležaj s poševnim dotikom (vir: katalog SKF)

Slika 2: Enoredni ležaj s poševnim dotikom (vir: katalog SKF)

Dvoredni ležaji s poševnim dotikom

Dvoredni kotni kontaktni ležaji imajo dva sklopa tekalnih prog in lahko prenašajo aksialne obremenitve v obeh smereh. Imajo kontaktne kote tako na notranji kot na zunanji tekalni stezi, kar omogoča večjo vsestranskost pri prenašanju obremenitev.

 

 Dvoredni ležaj s poševnim dotikom (vir: katalog SKF)

Slika 3: Dvoredni ležaj s poševnim dotikom (vir: katalog SKF)

Zasnova kletke

Ležaji imajo lahko različne zasnove kletk za optimizacijo zmogljivosti. Običajne zasnove kletk vključujejo:

Kletka iz pločevine

Te kletke so lahke in zagotavljajo dobro vodenje kotalnih elementov. Običajno se uporabljajo pri aplikacijah z nizko do zmerno hitrostjo. 

Obdelana medeninasta kletka

Medeninaste kletke zagotavljajo visoko trdnost in temperaturno odpornost, zato so primerne za aplikacije pri visokih hitrostih in visokih temperaturah. 

Poliamidna kletka

Poliamidne kletke so lahke ter dobro odporne proti obrabi in koroziji. Pogosto se uporabljajo v aplikacijah, kjer sta bistvena nizka raven hrupa in vibracij.

Zasnova in načela delovanja

Ležaji s poševnim dotikom so zasnovani tako, da prenesejo kombinirane radialne in aksialne obremenitve, pri čemer ohranjajo visoko natančnost in togost. Predstavljamo njihovo delovanje in načela zasnove:

Kroglični ali valjčni kotalni elementi

Ležaji s poševnim dotikom imajo lahko kroglice ali valjčke. Kroglični ležaji se običajno uporabljajo za manjše do srednje velike obremenitve in hitre aplikacije, medtem ko so valjčni ležaji primernejši za večje obremenitve in aplikacije, kjer je potrebna večja togost.

Geometrija notranjega in zunanjega obroča

Notranji in zunanji obroč kotnih kontaktnih ležajev imata tirnice, ki so zasnovane tako, da omogočajo stik med kotalnimi elementi in tirnicami. Geometrija tekalne steze skupaj s kontaktnim kotom določa porazdelitev obremenitve med radialno in aksialno smerjo.

Kupite ležaje v spletni trgovini
Spletna trgovina

Prednapetje

Za pravilno delovanje ležajev s poševnim dotikom je pogosto potrebno prednapetje. Prednapetje je majhna notranja obremenitev, ki deluje na elemente ležaja, da se odpravi zračnost v ležaju. Prednapetje pomaga zmanjšati vibracije, zmanjšati hrup in izboljšati natančnost sistema.

Mazanje

Pravilno mazanje je bistvenega pomena za delovanje in dolgo življenjsko dobo kotnih kontaktnih ležajev. Mazanje zmanjšuje trenje med kotalnimi elementi in tekalnimi stezami ter preprečuje obrabo in pregrevanje. Kot mazivo se običajno uporabljata mast ali olje, izbira pa je odvisna od dejavnikov, kot so hitrost, temperatura in zahteve uporabe.

Tesnila

Tesnila se uporabljajo za zaščito ležajev pred onesnaženjem in ohranjanje mazanja. Gumi tesnila zagotavljajo boljšo zaščito, vendar lahko ustvarjajo več toplote, medtem ko pločevinasta tesnila zagotavljajo manjšo zaščito, vendar manjše trenje. Izbira tesnila je odvisna od delovnega okolja ter zahtev po čistoči in učinkovitosti.

Z razumevanjem zasnove in načel delovanja kotnih kontaktnih ležajev lahko inženirji izberejo ustrezne ležaje za svoje aplikacije ter tako zagotovijo optimalno zmogljivost in zanesljivost.

Uporaba radialno aksialnih ležajev s poševnim dotikom

1. Strojna orodja

Ležaji s poševnim dotikom se pogosto uporabljajo v obdelovalnih strojih, kot so obdelovalni centri CNC in rezkalni stroji, kjer sta kritična visoka hitrost delovanja in natančno pozicioniranje. Ti ležaji zagotavljajo potrebno togost in natančnost, da prenesejo velike rezalne obremenitve in ohranijo majhne tolerance. 

 

 Vretenski ležaji s poševnim dotikom (vir: katalog SKF)

Slika 4: Vretenski ležaji s poševnim dotikom (vir: katalog SKF)

2. Uporaba v avtomobilski industriji

V avtomobilskih sistemih najdemo radialno aksialne ležaje v pestu kolesa, menjalniku in krmilnih sistemih. Zagotavljajo podporo za radialne in aksialne obremenitve ter zagotavljajo nemoteno delovanje in dolgo življenjsko dobo v zahtevnih okoljih. 

3. Letalska in vesoljska industrija

Ležaji s poševnim dotikom imajo pomembno vlogo v letalskih podvozjih, reaktivnih motorjih in rotorjih helikopterjev. Ponujajo visokohitrostne zmogljivosti, zanesljivost ter odpornost na ekstremne temperature in obremenitve, zato so primerni za uporabo v letalski in vesoljski industriji. 

4. Medicinska oprema

V medicinskih napravah, kot so naprave za magnetno resonanco in kirurški instrumenti, ležaji s poševnim dotikom zagotavljajo gladko in natančno gibanje. Njihove zmogljivosti za visoke hitrosti in natančnost zagotavljajo zanesljivo delovanje v kritičnih zdravstvenih aplikacijah.

Prednosti ležajev s poševnim dotikom

1. Možnost visoke hitrosti

Ležaji s poševnim dotikom so zasnovani za visokohitrostno delovanje, zato so idealni za aplikacije, ki zahtevajo hitro vrtenje ali nihanje. 

2. Podpora za aksialno in radialno obremenitev

Ti ležaji lahko hkrati podpirajo aksialne in radialne obremenitve, kar omogoča učinkovit prenos sile in manjše trenje. 

3. Natančno pozicioniranje

Kotni kontaktni ležaji omogočajo natančno pozicioniranje in poravnavo, kar zagotavlja natančen nadzor gibanja v različnih mehanskih sistemih.

Pridobite članske popuste!

Ustvarite uporabniški račun in kupujte po nižjih cenah.

registrirajte se

Proizvajalci ležajev s poševnim dotikom

Radialno aksialne ležaje s poševnim dotikom izdelujejo številni proizvajalci, ki ponujajo širok izbor velikosti, oblik in stopenj kakovosti, ki ustrezajo različnim aplikacijam. Tukaj je nekaj uglednih proizvajalcev, znanih po svojem strokovnem znanju na področju kotnih kontaktnih ležajev:

- SKF (Svenska Kullagerfabriken AB)

- NSK (Nippon Seiko Kabushiki Kaisha)

- Korporacija NTN

- FAG (Fischers Aktien-Gesellschaft)

- Timken Company

Pri izbiri ležajev je treba upoštevati dejavnike, kot so nosilnost, hitrost, natančnost in pogoji delovanja.

Posvetovanje s proizvajalci ali pooblaščenimi distributerji lahko pomaga pri izbiri pravih ležajev za določene aplikacije, kar zagotavlja optimalno zmogljivost in zanesljivost.

Zaključek

Za zaključek naj povemo, da so ležaji s poševnim dotikom vsestranske komponente s široko uporabo v različnih panogah. Zaradi njihove sposobnosti prenašanja kombiniranih radialnih in aksialnih obremenitev, visoke hitrosti in natančnega pozicioniranja so nepogrešljivi v obdelovalnih strojih, avtomobilskih sistemih, letalskih in vesoljskih aplikacijah ter medicinski opremi.

 

O avtorju


Jure Pleško je solastnik družinskega podjetja Tuli, ki pomaga inovativnim strojnim inženirjem z dobavo strojnih elementov za sestavo strojev in naprav. Kot del družinske tradicije je že od zgodnje mladosti je odraščal ob strojnih elementih in tudi dokončal študij strojništva in pridobil naziv magister inženir strojništva. Kot 2 letni otrok je tudi bil inspiracija za ime podjetja, kajti v tistem času je veliko kričal in od tod tudi ime Tuli. Jure je tudi sam inovativen strojni inženir, kar je dokazal že v študentskih letih s konstrukcijo električnega vozila, ki je bilo tudi nagrajeno s strani Slovenskega sklada za razvoj kadrov in štipendije.

 

Komentirajte

Vaš e-poštni naslov ne bo objavljen. Obvezna polja so označena *